Sfatul medicului: Lecția Stelei Popescu

Oriunde te afli în lume, ca român, numele Stela Popescu îți sună cunoscut, fiind printre puținii artiști români cu adevărat talentați. De aceea, moartea ei a mobilizat emoțional multă lume și cu cât mai multe amanunte ies la iveală, cu atât mai mult realizăm ce neputincioși suntem în fața morții, indiferent de treapta socială pe care ne aflăm.

Dincolo de statutul de adevărată artistă, Stela Popescu a fost o doamnă în vârstă, supraponderală, se pare cu diabet și care, după ultimele informații publice, a decedat din cauza unui accident vascular cerebral, ale cărui semne au fost vizibile deja cu două zile înaintea sfârșitului fatal.

Din păcate, dincolo de neputință, există nepăsarea și ignoranța noastră. Urmăm tot felul de sfaturi medicale exotice și uităm principiile de bază ale unei vieți sănătoase, bazate pe echilibru. Informarea și prevenția ar trebui să fie mereu prezente în viața noastră.

Accidentul vascular cerebral, cum îi și spune numele, este un eveniment care survine brusc, ca urmare a unei afectări vasculare la nivelul creierului, prin ruperea (hemoragic-15 la sută din cazuri) sau infundarea (majoritatea cazurilor) unui vas de sânge. Persoanele cu diabet sunt de trei, până la patru ori mai expuse riscului unui astfel de accident. Una din cauzele cele mai frecvente este tensiunea arterială crescută, boală care apare, de obicei, sau ca urmare a kilogramelor în plus, sau ca urmare a unui consum crescut de sare.

Prevenția se face prin păstrarea unei greutăți normale, evitarea fumatului, a stresului, a alcoolului în exces și, cât mai mult posibil a sării, la care se adaugă recunoașterea cât mai precoce a semnelor de accident vascular cerebral. În engleză există formula: BE FAST (Fii rapid): B-(Balance=echilibru: probleme in a-si mentine echilibrul), E-(Eyes=ochi – vedere dublă sau neclară, survenită brusc), F- (Face=față: zâmbetul evidențiază o față asimetrică sau buza căzută într-o parte), A – (Arm=braț: nu poate ridica decât un braț), S – (Speech=vorbire – dificultate în vorbire sau nu își găsește cuvintele), T- (Time=timp – cât mai repede să sunați la Urgențe).

Un lucru de asemenea important este să ne cunoaștem tensiunea arterială. Acum câteva săptămâni,  s-a schimbat, la nivel mondial, definiția a ceea ce este tensiune crescută. Considerăm azi că tensiunea arterială normală este de până la 120 cu 80 mmHg (până la vârsta de 50 de ani) și nu 140 cu 80 mmHg, cât era înainte.

Despre modul de viață sănătos în evitarea obezității am vorbit deja în această rubrică și o vom mai face. Însă ceea ce consider foarte important este consumul exagerat de sare, care trebuie evitat cu orice preț. Sarea de care organismul are  nevoie zilnic se reduce la aproximativ o linguriță, pentru cineva sănătos, dar mult mai puțin decât atât, pentru persoanele care suferă de afecțiuni precum   tensiunea, diabetul sau alte boli. De aceea, vă recomand să începeți cu absența sării de pe masă. Folosiți alte condimente, ca de exemplu curcuma, pătrunjelul, usturoiul, boia, piperul,că să amintesc numai pe cele frecvent utilizate. Fiți însă atenți și la “sarea ascunsă” adică la alimentele care conțin sare multă, precum  pizza, mezelurile, sosurile, maioneza, ketchup-ul, cuburile de supă, mâncarea chinezească sau chiar și unele ape minerale.

Formula chimică a sării este NaCl (clorură de sodiu), iar elementul responsabil de efectele nocive este sodiul (Na). Există și sare săracă în sodiu, pe care o putem utiliza sau să neutralizăm efectul sodiului prin consumul crescut de potasiu (K), element chimic ce se găsește în fructe și legume.

La început, o dietă hiposodată (săracă în sare) va fi provocatoare pentru papilele noastre gustative, dar avem norocul că acestea se obișnuiesc repede cu noul gust, astfel că, în trei-patru săptămâni vom putea chiar savura mâncărurile preparate doar cu alte condimente. Un studiu de ultimă oră arată că o dietă DASH (fructe, legume, pui, pește, fasole, nuci, semințe, produse lactate sărace în grăsimi) combinată cu un consum scăzut de sare, poate înlocui, în unele cazuri, medicația pentru tensiunea arterială crescută.

Stela Popescu a fost o personalitate pe care o vom ține minte pentru permanenta sa bună dispoziție și pentru talentul cu care, chiar și în momentele moralizatoare avea darul să ne pună pe gânduri, dar să ne și înveselească.Poate că și prin felul în care a plecat a vrut să ne transmită o lecție de sănătate: să evităm ceea ce a răpus-o, pentru a putea să ne bucurăm de viață cât mai mult.

Sănătate, înainte de toate!

Dr. Ioan HANEȘ

Spitalul Militar Central din Bruxelles

 

 

 

Lasă un răspuns