Cu ”materialul clientului”: Modernizarea drumului de la Viișoara la Mociu, o ”Fata Morgana” pentru Consiliul Județean Cluj

Anunțate de două ori, într-un răstimp de circa șase luni, lucrările de modernizare ale drumului județean Viișoara – Frata – Mociu, nu au mai început. Fără utilaje și fără muncitori, pentru refacerea DJ 150 mai rămâne soluția intervenției de ultimă oră a Samanthei, eroina serialului ”Ce vrăji a mai făcut nevastă-mea”.

 

Forul deliberativ județean a reziliat contractul de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare și reabilitare al drumului județean DJ 150 Viișoara – Mociu, încheiat cu Asocierea Kiat Group Construct SRL –Tehnic Asist SRL – Damar Consult SRL. Într-un comunicat transmis  marți, 3 septembrie, de Biroul de Presă al Consiliului Județean Cluj se precizează că decizia de reziliere a contractului, luată în 14 august (!) a fost determinată ”de neîndeplinirea, culpabilă, de către asocierea câștigătoare, a obligațiilor asumate prin contract”. Astfel, printre aspectele invocate de Consiliul Județean s-au numărat neîndeplinirea culpabilă a obligațiilor asumate, întârzierea nejustificată a reluării execuției lucrărilor, nerespectarea proiectului tehnic, nerezolvarea neconformităților și faptul că executantul și proiectantul nu au înțeles să acționeze în vederea remedierii deficiențelor menționate în repetate rânduri. Până în 13 august s-au executat doar 0,2 procente din întregul volum al lucrărilor de modernizare. Nici acestea nu au respectat, în totalitate, proiectul tehnic aprobat, se mai precizează în comunicatul transmis presei de forul deliberativ județean. De fapt, executantul lucrărilor nici nu prea avea cum să lucreze, de vreme ce lipseau atât muncitorii cât și utilajele trebuincioase. ”Forul administrativ județean a constatat lipsa utilajelor, echipamentelor, materialelor și personalului necesare execuției lucrărilor, concomitent cu faptul că, nici până la data transmiterii notificării de reziliere, executantul nu înaintase graficul de execuție a lucrărilor în conformitate cu cerințele contractului”.

 

DJ 150, miză într-un joc de-a ”alba-neagra”

 

Drumul județean 150 a devenit un fel de ”Fata Morgana” un miraj pe care Consiliul Județean îl flutură periodic pe dinaintea ochilor edililor și a locuitorilor din comunele Viișoara, Ceanu Mare, Frata și Mociu, dar și a șoferilor care se încumetă să facă slalom  printre gropile de pe DJ 150.

Deși contractul încheiat de Consiliul Județean Cluj cu executantul lucrărilor de modernizare s-a reziliat în 14 august, forul deliberativ amintit a anunțat luarea acestei decizii cu peste două săptămâni mai târziu. Despre rezilierea contractului cu pricina a vorbit, înaintea Consiliului Județean, deputatul social-democrat clujean Horia Nasra. Într-un comunicat al PSD Cluj, din 29 august, Horia Nasra anunța rezilierea contractului deși, firesc, decizia trebuia anunțată de emitentul acesteia, respectiv de forul deliberativ al județului Cluj.

Istoria recentă a lucrărilor ”de resuscitare” ale DJ 150 și-a consumat câteva capitole în 2019, deși daravela aceasta a început cu câțiva ani mai înainte. Despre tentativa de odinioară au mărturisit, multă vreme, câteva panouri montate lângă podul peste râul Arieș, de la intrarea în Viișoara, dinspre Câmpia Turzii.

 

Sub titlul: Au demarat lucrările de reabilitare și modernizare a drumului judeţean 150 Viişoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu, în comunicatul din 11 octombrie 2018 Consiliul Județean Cluj aducea la cunoștința participanților la trafic şi a locuitorilor din zonă faptul că ”pe drumul județean 150 Viişoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu au demarat lucrările de reabilitare și modernizare, ca parte a unui amplu proiect ce vizează un tronson cu o lungime totală de 39,7 kilometri, de la kilometrul 0+600 până la kilometrul 40+300”.

În același comunicat, din 11 octombrie 2018, se preciza că drumul judeţean 150 Viişoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu, inclus în Programul de investiţii privind lucrările de modernizare şi reabilitare a drumurilor judeţene, finanţate din creditul de 50 de milioane de euro, contractat în acest scop de Consiliul Judeţean Cluj, costă circa 35 de milioane de lei. Asocierea Kiat Group Construct SRL –Tehnic Asist SRL –Damar Consult SRL trebuia să finalizeze lucrările în 24 de luni.

Într-o conferință de presă desfășurată în 29 noiembrie 2018, președintele CJ Cluj, Alin Tișe, anunța că modernizarea unor drumuri județene, printre care și DJ 150, se află în curs de execuție:

Lucrări de reabilitare și modernizare. Cuprinde drumurile județene care au fost finalizate până î

n acest moment, respectiv cele pe care au fost începute ample lucrări de investiții dar care urmează să fie finalizate, conform prevederilor contractuale, în cursul anului 2019:

DJ 161A Iuriu de Câmpie – Ceanu Mare – DJ 150;

DJ 107N, pe două sectoare de drum, respectiv Băișoara – Valea Ierii și Gura Râșca – Someșul Rece;

DJ 161C Aluniș – Corneni;

DJ 109A Vultureni – Dealul Jurcii;

DJ 107R Muntele Băișorii – Muntele Mare – Pârtia Buscat;

DJ 108C Mănăstireni – Călata – Mărgău – Răchiţele;

DJ 107P Gilău – Someșu Rece – Mărișel – DN 1R;

DJ 151C Tritenii de Jos – limită cu judeţul Mureş;

DJ 107L Petreşti – Lita;

DJ 108B limită cu judeţul Sălaj – Bobâlna – Viile Dejului;

DJ 109D Jucu de Mijloc;

DJ 107M Luna de Sus – Vlaha – Săvădisla – Băişoara – Iara – Buru – limită cu judeţul Alba;

DJ 109B Fundătura – Corneşti;

DJ 150 Viişoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu;

DJ 108N (DJ 108C) Aghireș – limită cu judeţul Sălaj;

DJ 107F Luncani (DN 15) – limită cu judeţul Alba.

Atunci, de ce a mai fost necesară emiterea, în 2019, a unui ordin de începere a lucrărilor de modernizare pe DJ 150,  de vreme ce lucrările se aflau în curs de desfășurare încă din toamna anului 2018?  Cu toate acestea, în 7 mai a.c, președintele Consiliului Județean Cluj,  Alin Tișe, a emis ordinul de începere a lucrărilor de reabilitare și modernizare a drumului județean 150 Viişoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu. ”Proiectul de reabilitare și modernizare vizează un tronson cu o lungime de 39,7 kilometri, de la kilometrul 0+600 până la kilometrul 40+300”. Interesantă decizie, aceasta cu semnarea ordinului de începere a lucrărilor de modernizare pe DJ 150, de vreme ce, potrivit unui comunicat transmis de Biroul de Presă al Consiliului Județean Cluj în 11 octombrie 2018, acestea au început în toamna anului precedent!

 

Se întreține modernizarea modernizării. Atât din punct de vedere, cât și social!

 

În 13 august 2019, Consiliul Județean Cluj constata că ”s-au executat doar 0,2 procente din întregul volum allucrărilor de modernizare” dar aproape cu o lună mai devreme, același for deliberativ al județului Cluj, prin președintele său, liberalul Alin Tișe, semna ordinul de începere a unor lucrări de întreținere pe același drum județean 150! Ce rost aveau lucrările de întreținere pe un drum unde începuseră lucrările de modernizare? Asta vine ca și cum cineva merge la stomatolog pentru un implant și acolo, în același timp, alt medic se apucă să-i plombeze dinții ce trebuie extrași!

Altă serie de lucrări de întreținere, cea anunțată în 3 septembrie, după ce modernizarea a dat chix, urmează acum! Dar cu lucrările ce trebuiau să înceapă în luna iulie ce s-a întâmplat?

Așadar, iar promisiuni de plombări, burdușiri și așternere de covor asfaltic, pe o porțiune de vreo 15 kilometri, din cei aproape 40 supuși intervențiilor reanunțate. O diagramă a etapelor reparațiilor executate în ultimul an pe DJ 150 arată cam așa: 11 octombrie 2018, modernizare – 7 mai 2019, modernizare (obs: cea dinainte sau alta?) – 17 iulie 2019, întreținere – 3 septembrie 20219, întreținere (nedumerire: întreținerea întreținerii precedente sau a alteia, dinainte?)

 

Emil HĂLĂȘTUAN

Lasă un răspuns