Corespondență de la București, pentru revista ”Ecouri” și Actualitatea de Arieș : Pictorul turdean, Cornel Vana i-a invitat pe bucureșteni la „Reflexii Transilvane”

de Georgeta ANECHEI

Expoziția personală de pictură a fost deschisă pe 18 iunie la Centrul Cultural Mihai Eminescu – Galeria de artă “Luceafărul”. Invitat în expoziție a fost ceramistul Silviu-Ioan Soare cu șapte sculpturi realizate în șase tehnici diferite.

Cornel Vana a expus peste 60 de lucrări, ulei pe pânză și acuarelă. Așa cum și-a obișnuit publicul, în picturile expuse s-au regăsit toate temele abordate de acesta, teme clasice, cunoscute dar personalizate.

Este ușor de observat când creaţia este relaţionată cu natura umană, vegetală sau spirituală. Cornel Vana a demonstrat că empatia sa cu sursele de inspiraţie este unanimă, iar trăirile de admiraţie pentru anumite imagini din lumea înconjurătoare îl fac să aibă sentimentul deplinei cunoaşteri în faţa primului contact al privirii cu imaginea selectată, spre a fi aşezată pe pânză aşa cum simte şi gândeşte, cu mijloacele de exprimare avute la îndemână.

Peisajul rural transilvan, una din temele preferate ale artistului, ține publicul ațintit asupa lucrărilor sale expuse pe simeze. Peisajul rural dar și cel citadin este abordat de artist într-o manieră deosebită. Compozițiile sale citadine transmit euforia locului, mișcarea, dar pun în evidență și arhitectura deosebită a orașelor transilvănene. Peisajele sale sunt într-o comuniune deplină cu fiecare nuanţă receptată astfel şi devenită un accent aşezat la locul potrivit pe suprafaţa pânzei. Cornel Vana face posibilă  interferenţa trăirilor sale sincere în faţa naturii descifrate cu o cromatică susţinută de pasaje dinamice, obţinute prin repetitivitate şi distribuite pe suprafaţa bidimensională după criterii ştiinţifice, lăsând adesea poeticele reverberaţii ale liniei să redea tensiuni vegetale, care să argumenteze ritmica şi mişcarea componentelor selectate de ochiul său iscoditor.

Din expoziție nu au lipsit compozițiile cu personaje, cu muzicieni, personajele biblice de factură bizantină, toate așezate cu multă sobrietate. A evocat momente de sărbătoare religioasă ale transilvănenilor, oamenii petrecând în adevărata tradiţie românească. Tinere balerine pe scenă, rapsozii satului cântând la vioară sau maeştri ai violoncelului aducând omagii divinăţii prin muzica lor, țărani în centrul universului lor, în jurul bisericii, sunt ecourile lumii transilvane. Arhangheli, aspecte din Patimile lui Iisus, Fecioara sau scene cu Fiul risipitor sunt imaginile sacre preferate de pictor, riguros integrate ritmului general şi conjugate cu schemele geometrice, care arhitecturează reprezentarea aproape bizantină.

Însă, poate printre cele mai apreciate lucrări ale artistului sunt cele cu flori. Florile de câmp redate în mediul natural sau în oale de lut, ca elementele unei destinaţii ambientale, acestea au destinul stilistic al unor tuşe moderne, care nu înlătură figurativul, ci este dominat de o mare forţă de sugestivitate. Roşul macilor contrastează cu albul margaretelor au cu albastrul florilor de nu mă uita, cu galbenuri delicate de păpădii privite de la firul ierbii, ca şi când pictorul ar sta întins pe pâmânt şi ar contempla toate aceste frumuseţi cuprinzând cerul şi orizontul, cu privirea plină de bucurie, în peisajele de la marginea satului transilvan. Răzoarele fiind paradisul natural ce dă plăcerea de a picta în plein-air.

Avand în vedere și lucrările de acuarelă expuse, aici pictorul s-a limitat la a transpune cu sensibilitate, așa cum și tehnica în acuarelă este una sensibilă, peisaje citadine și monumente din inima Transilvaniei.

Și prin această expoziție artistul, Cornel Vana, a arătat publicului că este un împătimit al culorii şi al tematicii legate de spaţiul unde trăieşte, pe care cu sinceritate îl redă admiraţiei noastre, de fiecare dată inventiv, dar în limitele stilului modern care îl defineşte.

Artistul Cornel Vana a reușit, prin lucrările sale să aducă o parte din minunata Transilvanie, așa cum a fost văzută de el prin culoare și abordarea sa specifică în lumea agitată a Bucureștiului.

 

Lasă un răspuns